Top Creation Nieuws overzicht

Nieuws uit de wereld van Sophie

Steeds meer verzamellogo’s

Het logo van Unilever (2004, ontwerp Wolff Olins) zou de moeder aller verzamellogo’s zijn. Maar recent las ik dat de Nationale Parken van Frankrijk reeds in 1989 (ontwerp Pierre Bernard) een verzamellogo gebruikten. Bernard ontwierp een logo waarin alle silhouetten van alle denkbare flora en fauna van de parken verwerkt zijn. Op de site verklaren ze het logo als een ‘hymne à la vie’. Het logo symboliseert de solidariteit tussen de mens en de natuur en draagt de complexiteit en de evolutie van het leven in zich.

Unilever, waarvan de merken (Calvé, Dove, Lipton, Ola, Knorr, Unox, ...) beter bekend zijn dan het bedrijf, wou in 2004 met een nieuw logo meer als bedrijf op de voorgrond treden en duidelijk  vertellen waarvoor ze staan. De ontwerper verwerkte de diverse waarden van Unilever (waaronder zon, hand, sauzen, kruiden, ...) op een originele manier in de U van Unilever. De volledige betekenis van het logo kunt u lezen in de logofolder van Unilever.

Het tijdschrift Adformatie besteedde onlangs zelfs een reportage aan verzamellogo’s in Nederland. De mooiste vond ik persoonlijk deze van de MerwedeLingelijn, een lighttrain tussen Geldermalsen en Dordrecht. Het logo is sinds september 2008 in gebruik, en werd ontworpen door bureau VierVier.

 

Pagina 1 van 1 pagina's